Od Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej dostaliśmy mały prezent na Mikołaja :). W Dzienniku Ustaw został opublikowany jednolity tekst ustawy o transporcie drogowym.
Ustawę można pobrać za darmo ze strony Sejmowej w pliku pdf (zanim puścisz do druku pomyśl o środowisku!!!). Tym samym skończy się dla niektórych męka pańska i nie będą musieli skakać, po ostatnim tekście jednolitym i kilku zmianach, co słabo zorientowanych w temacie mogło doprowadzić do szewskiej pasji…
Ciekaw jestem tylko ile czasu aktualny tekst jednolity wytrzyma bez zmian :D. Idę o zakład, że nie przeżyję do końca 2014 r., ale kto wie….
{ 10 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }
zmiany, zmiany… też jestem ciekaw co 2014 przyniesie nowego w tej kwestii:)
Witam dziękuje za komentarz i zachęcam do dalszego czytania :). Z tego, co wiem już się szykują zmiany… 🙁 Pytanie tylko w którym kierunku pójdą, bo w związku z tragedią w Kamieniu Pomorskim mogą powstać ciekawe propozycje dla walki z piractwem drogowym… Inspekcja póki co ma troszeczkę ograniczoną możliwość działania w tym kierunku, ale też nie do takich zadań była powołana. W rozmowie z zaprzyjaźnionym „znajomym królika” omawialiśmy inne światłe pomysły naszych guru od rządzenia…, ale rozmowę przeprowadzałem przed tym wypadkiem…, a teraz w ramach populistycznego szału konferencji dla prasy może powstać z 1000 nowych pomysłów związanych z ITD – ciekawe tylko czy trafionych 🙂 🙁
Niestety zmiany w ruchu drogowym idą w kierunku wprowadzenia „bezruchu drogowego”. Wtedy będzie bezpiecznie.
Witam Panie Pawle od bodajże 2-3 lat odnoszę to samo wrażenie. Nie znam drugiej tak przeregulowanej branży w gospodarce jak transport drogowy, albo inaczej tak „dojonej” podatkami, a której w taki sam sposób się przeszkadza w funkcjonowaniu…
Częste zmiany w tej branży wcale nie są korzystne. Jeżeli osoba prowadząca firmę transportową od ponad 20 lat chce ją zamknąć, to właśnie z powodu licznych zmian, które tak naprawdę czasami są nie do ogarnięcia.
Witam,
Czy w myśl ustawy o transporcie drogowym (art. 39l) Przedsiębiorca ma obowiązek kierować kierowców na szkolenia okresowe bhp czy szkolenia okresowe kwalifikacyjnego zawodowego kierowcy przedłużające termin ważności zdobytego uprawnienia? Podpunkt b wskazuje na to pierwsze – czyli bhp.
Z góry dziękuję za podpowiedź.
Witam
temat który Pani poruszyła to jest bardzo często popełniany błąd przez działy-pracowników HR małych firm transportowych, aczkolwiek i duże firmy mają w tym zakresie błędy. Ustawa o transporcie drogowym reguluje swoim zakresem uprawnienia zawodowe oraz badania kierowców do wykonywania przewozów w zakresie transportu drogowego. Oczywiście stosuje tu skrót myślowy, bo tak naprawdę to sytuację prawną kierującego reguluje kilka ustaw i rozporządzeń, ale w utd jest taryfikator na podstawie którego dostaję się za błędy w tym zakresie kary finansowe.
Odpowiadając sensu stricte na Pani pytanie sytuacja prawna kierowcy została zawarta w rozdziale 7a utd to jest w art. 39a i następnych… Zapis o obowiązku kierowania na szkolenia okresowe to dokładnie art. 39l i chodzi tu o szkolenie okresowe odbywane po kwalifikacji wstępnej. Szkolenia okresowe BHP to całkowicie inny akt prawny (rozporządzenie), a podstawa prawna znajduje się w Kodeksie Pracy. Na czym więc polega błąd w firmach transportowych, na tym, że właściciele często gęsto myślą, że wysłanie pracownika na szkolenie okresowe z utd to wszystko, a nie jest to wszystko. Odbycie szkolenia okresowego z utd nie jest tożsame z wykonaniem szkolenia okresowego w zakresie BHP.
Identyczna sytuacja ma miejsce w zakresie badań lekarskich firmy często przyjmują, iż posiadanie w prawie jazdy kodu 95 i przypisanego do niego ważnych badań lekarskich zwalnia je z kierowania pracownika na wstępne lub okresowe badania lekarskie! Nic bardziej mylnego badania lekarskie wykonywane przy szkoleniu okresowym nie są tożsame z wykonaniem wstępnych lub okresowych badan lekarskich w zakresie BHP. Chyba, że lekarz wykona je w tym samym czasie, ale i tak musi wystawić zaświadczenia i orzeczenia na całkowicie odrębnych formularzach. Nie znam też takiego ośrodka medycyny pracy, który odmówi sobie skasowania podwójnej opłaty za te badania, mimo że np. okulista zrobi swoją robotę raz :), ale suma summarum mamy, aż trzy papierki więc znając życie zawszę będą trzy opłaty…
Witam ponownie,
Panie Łukaszu dziękuję za tak obszerną odpowiedź. Jestem początkującym Zarządzającym Transportem w firmie i mam jeszcze wiele wątpliwości. Dziękuję za pomoc 😉
Ok powodzenia, a jak będą jakieś problemy proszę o kontakt mam nadzieję, że pomogę i unikniemy „rafy”…
Witam ponownie,
Czy firma zajmująca się transportem i odbiorem odpadów powinna wyznaczyć doradcę do spraw bezpieczeństwa w transporcie towarów niebezpiecznych? Mieliśmy już jedno spotkanie z doradcą, który stwierdził, że odpady są trudne do sklasyfikowania i trudno przestrzegać przepisów ADR przy ich transporcie.
Z góry dziękuję za pomoc.