21
lis

Przerwa w czasie pracy kontra przerwa w jeździe ciągłej vol. 1

przerwa_w_czasie_pracy_kontra_przerwa_w_jezdzie_ciaglej

Ok. dziś bardzo króciutki wpis (obiecuje ) Wpis bardziej obrazkowy niż prozą lub poezją pisany… Kto wie może z biegiem czasu zacznę robić wpisy w formie komiksu…

Inicjatorem, prowodyrem lub jak kto woli siłą sprawczą dzisiejszego wpisu jest jak zwykle jeden z moich klientów. Dziękuje Panie Łukaszu za poranne pytanie, tak jak mówiłem najlepiej rozmawiać poprzez „pismo obrazkowe”, a viaTOLL-em proszę się nie martwić, jakoś się z tego wykręcimy 😉

Mimo iż wydawało mi się, że temat wyczerpałem to się jednak okazuje, że NIE… no i bardzo dobrze, bo mam o czym pisać 😉 Ale i bez tego artykułu miałbym o czym wszak tematyka czasu pracy kierowców jest długa i szeroka jak rzeka Nil. Proszę nie mylić z naszym generałem patriotą, aczkolwiek może właśnie tą rzekę miał na myśli jak wybierał swój AK-owski pseudonim…

Poranne pytanie brzmiało czy po 1 h 30 minut załadunku i 4 h 30 min jazdy muszę zrobić 30 minut czy 45 minut przerwy? Więc do rzeczy przepisy, które regulują tematykę przerwy w czasie pracy oraz przerwy w jeździe ciągłej mamy dwa. Jeden z ustawy o czasie pracy kierowców, a drugi z rozporządzenia unijnego 561/2006…

Jako że mamy dualizm przepisów w „mariażu” Unijno – Polskim, to niekiedy u niektórych występuje lekki problem i ból głowy przy lekturze tej hybrydy… Pamiętaj zatem, że przerwę w czasie pracy reguluje art. 13 ustawy o czasie pracy kierowców, a przerwę w czasie jazdy art. 7 rozporządzenia 561/2006 i nie pomyl sobie tego, bo może być nie wesoło dla Twojego portfela…

Odpowiedź na pytanie Pana Łukasza, powinna być jeszcze poprzedzona pytaniem pomocniczym tj. a jakim pojazdem Pan jedzie Panie Łukaszu do 3,5 t DMC czy powyżej 3,5 t DMC. Dla naszego przykładu jest to bardzo ważne, gdyż rozporządzenie 561/2006 nie dotyczy pojazdów poniżej 3,5 t DMC – szczęściarze 🙂

Dlatego jeżeli jedziesz pojazdem typu Mercedes-Benz Sprinter i nie przekraczasz 3,5 t DMC, to przy założeniu, iż w ciągu dnia nie będziesz pracował więcej niż 9 h to wystarczy Ci przerwa w wymiarze 30 minut. Kolejna rzecz nie musisz się martwić przerwą w jeździe ciągłej (w wymiarze 45 minut), bo ona Cię nie dotyczy… a tak naprawdę to nie masz tachografu, więc sprawdzenie Twojego czasu pracy jest w zasadzie nie do wykonania…

Problem pojawia się natomiast w autach ciężarowych powyżej 3,5 t DMC. Po pierwsze podlegasz reżimom prawnym z rozporządzenia 561/2006 po drugie podlegasz ustawie o czasie pracy kierowców. Co z tego wynika ano to, że musisz uważać na to i na to 🙁

W naszym przykładzie kierujący pojazdem cięzarowym musiał wykonać 45 minut przerwy po 6 h pracy, gdyż wykonał jednocześnie 4 h 30 minut jazdy ciągłej i mimo faktu, że nie przekroczył w tym dniu 9 h pracy z ustawy o czasie pracy kierowców to właśnie przerwę w takim wymiarze musiał wykonać.

Gdyby wykonał przerwę tylko w wymiarze 30 minut, na co pozwala mu ustawa o czasie pracy kierowców, gdyż nie przekroczył dobowego wymiaru czasu pracy powyżej 9 h, to złamałby przepisy rozporządzenia 561/2006 i w przypadku spotkania z ITD, jego portfel uszczuplił by się o kilka stówek…

Mam nadzieję, iż wszystkie wątpliwości w tym zakresie zostały rozwiane… Wszystkich tych, którzy jednak czują niedosyt zapraszam do komentowania… Może ktoś mnie sprowokuje jakimś fajnym kazusem do kolejnego wpisu tj. do vol. 2 😉 , a dla tych wszystkich, co w trasie jako że pogoda już lekko zimowa życzę szerokości i przyczepności…

 

ebook

ODBIERZ BEZPŁATNY E-BOOK




Polityka prywatności

{ 5 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }

Rafał listopad 24, 2014 o 10:19

Witam serdecznie,
to logiczne że po każdej 4,30 jazdy trzeba zrobić 45min pauzy ale jeżeli sprawa wyglądała by tak jak napisze 3 godziny pracy i potem 3 godziny jazdy to trzeba wtedy zrobić 30 min bo jest 6 godzin pracy. i dalej jechać 1,30 i zrobić 45 min pauzy bo jest w ustawie napisane że po 4,5 godzinach jazdy trzeba zrobić 45 min chyba że się mylę

pozdrawiam

Odpowiedz

Łukasz Wilczkowski listopad 24, 2014 o 18:25

Witam
jest dokładnie jak Pan napisał, no prawie dokładnie 🙂 3 h młotków ok – załóżmy, że jedziemy solówką i robimy sami załadunki/rozładunki. Więc dzień zaczynamy od jakiejś obsługi codziennej pojazdu, później załadunek, mocowanie ładunku zeszło 3 h. Następnie 3 h jazdy no i wymagana 30 min pauza z ustawy o czasie pracy kierowców. Następnie 1 h 30 min jazdy iiiiiiii…… właśnie co? Pan napisał 45 minut – też będzie OK, ale po co tyle stać wystarczy 30 minut.

Gdyż przed 1 h 30 min jazdy zrobił Pan 30 minut, czyli stosujemy tu przepis o dzielonej przerwie w jeździe ciągłej 15 + 30 = 45 minut, co prawda u nas 15-tka zamienia się w 30-tkę, ale to o to chodzi… Przepisy odnoszące się do przerw mówią wszakże o minimalnych okresach odpoczynku czyli więcej nie oznacza źle. Podsumowując optymalnym rozwiązaniem będzie 3 h młotków, 3 h jazdy, 30 min odpoczynku, 1 h 30 min jazdy, 30 minut odpoczynku. Oszczędzimy tym samym 15 minut 🙂

Odpowiedz

Piotr luty 27, 2015 o 20:00

Szanowny Panie,
jako stały czytelnik Pana bloga, zwracam się ponownie, aby tym razem zapytać o zmiany w zakresie wystawiania zaświadczenia o nieprowadzeniu pojazdu. Czy te zaświadczenia od marca 2015r będą w dalszym ciągu obowiązkowe? Kto i w jakich okolicznościach zwolniony jest z wystawiania tych zaświadczeń?
Z góry dziękuję.

Pozdrawiam,
Piotr

Odpowiedz

Malgorzata czerwiec 22, 2016 o 09:19

Dzień dobry. Czy mogę prosić o pomoc – jak policzyć czas pracy kierowcy jeżeli: zaczął jazdę o godz 6.00 /auto powyżej 3,5T/ , zakończył o 8.00, następnie do godz. 11.00 wykonywał inną pracę, 11.00-12.00 znowu jazda, 12.00-15.00 inna praca, 15.00-19.00 jazda. O 19.00 koniec pracy. „Lekkie” przekroczenie – co z tym zrobić? Jak rozliczać „takie cuda”?

Odpowiedz

Karom Majkowski sierpień 3, 2016 o 20:53

Witam. Sytuacja z dzisiejszego dnia. Ruszyłem pojazd pow. 3,5t rano po 2,5h jazdy odebrałem 16min odpoczynku po kolejnych 1,5h jazdy jazdy odebrałem 35min odpoczynku. Następnie 2h jazdy i miałem 2h20 pracy innej (młotki na tachografie – rozładunek) i 2h jazdy. W myśl rozporządzenia 561 wszystko jest w porządku, ale jak się ma ta sytuacja do ustawy o czasie kierowców? Czy pauza 30 lub 45min jest niezbędna po każdym okresie 6h? Kto ewentualnie może mnie ukarać w takiej sytuacji, jestem kierowcą międzynarodowym. Z góry dziękuję i pozdrawiam.

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Poprzedni wpis: